Vad fan hände?

Jag kom upp på jobbet i måndags och hittade kollegan som började jobba 05:30 djupt försjunken i några papper. Nätt och jämt kontaktbar... Hade han ätit något olämpligt? Stroke? Likstelhet? Sen tittar han upp med ett halvt vilt ansiktsuttryck och kraxar:

- Det här är väl något för dig!


Lättad över att han inte mist talet under sin stroke så började jag lyssna på hans osammanhängande läten.

- Skrotbilsrace... Mantorp... Max 5000:-...

Vad han nu än led av så smittade det... Snart satt jag lika djupt försjunken i samma papper och insåg att jag antagligen satt och mummlade för mig själv. När jag kom till sans minns jag att det första jag sa var:

- Ja, för fan! Det här måste vi bara göra!!!

Anledningen till vår skrotbilsstroke var ett 24-timmars skrotbilsrace som går av stapeln på Mantorp ett par gånger per år. Reglerna är enkla:

- Köp en bil för max 5000:-
- Bilen ska vara godkänd för användning i trafiken dvs den måste vara besiktigad
- Skaffa 3 lika tokiga individer som du själv
- Försök köra bilen dess 24 sista timmar i livet på Mantorp
- Sen skrotas bilen obönhörligen

www.skrotbilsrejset.nu

När vi sen satt som två lallande lyckliga idioter insåg vi att vi var ju bara 2, det skulle behövas 2 till för att få ihop ett team... Det här kunde ju bli problem... Ja, det var ett problem tills nästa kollega kom till jobbet. För efter att ha lyssnat på våra osammanhängande förklaringar i mindre än minut så passerade samma uttryck även hans läppar

- Ja, för fan! Det här måste vi bara göra!!!

Det här var alltså i måndags. Normalt när någon kläcker något sån här så är alla intresserade men när det kommer till kritan eller kanske snarare till kosing så är det mycket agnar och lite vete. Denna gången blev ett tydligt undantag, igår torsdag hade vi bildat inte ett utan två team, anmälan var inskickad och alla var helt taggade.

Tower Of Power 1 och 2 är på startlinjen i mars 2011!

Inte nog med det, där finns fler kollegor som är sugna så det är inte helt osannolikt att det blir ett tredje team...

Vilka är vi då som tror oss kunna föra en bil runt Mantorp i 24 timmar? Bilmekaniker? Svetsare? Däckkrängare? Kanske något annat yrke som är bra att ha när man ska försöka hålla igång en bil i 24 timmar under osannolika förhållanden? Nej, varför göra det enkelt? Ledtråden till vårt yrke ligger i det ödmjuka teamnamnet, Tower Of Power. Kommer du på det? Nej, det har inget med Frank Zappa och låten Bobby Brown att göra, glöm textraden "I can take about an hour on the Tower of Power, as long as I get a little golden shower" *garv* Nej, vi har det för racing och mekande så outsägligt passande yrket... flygledare!

Vad är det då för kunskaper från våret yrke som vi kommer att ha sån omåttlig nytta av under de 24 timmarna på Mantorp? Låt mig se... ingenting! Hade det handlat om att hålla isär bilarna så att de inte krockade - inga problem! Hade det handlat om att via radio styra sopningen av banan på Mantorp - inga problem! Hade det handlat om att lösa till synes omöjliga teoretiska problem under kraftig tidspress - inga problem! Ok, vi har alltså inga som helst kunskaper, färdigheter eller egenheter i vårt yrke som kommer att vara till hjälp på Mantorp i mars. Jo, vänta! Vi är överjävliga på att dricka kaffe! Det kommer antagligen väl till pass på banan runt 03:30 när ögonen håller på att vända sig inåt och John Blund har strött sömnmedel i ådrorna :)

Idag skriver vi fredag och från att jag inte hade en aning om Skrotbilsrejset's existens i måndags ska jag idag iväg med en kollega och hämta Tower Of Power 1's bil! Här går det undan så att man fanimej blir yr själv! När jag ringde säljaren igår kväll så förklarade hon med emfas att "Bilen är i jättefint skick, den står här utanför och glänser och den är superfin inuti, aldrig rökt i och inga djur. Det är min lilla pärla!". Jag kände mig nästan lite elak när jag sedan förklarade att:

- Det spelar ingen roll hur din bil ser ut i lacken för den ska bara leva i 24 timmar till. Vi ska köra den så att den efter 24 timmar kommer att böna och be om att få dö skrotbilsdöden!

Nu hoppas vi att bilen är lika fräsch i motorn som i klädseln (som vi för övrigt kommer att rycka ut strax efter att den kommit i vår ägo...).

Önska oss lycka till! Vi kommer att behöva det... *garv*
/Jörgen "Bowe" Bevonius, teamchef för Tower Of Power 1
"I can take about an hour on the Tower of Power, as long as I get a little golden shower"

Kommentarer
Postat av: Rolf Olsson

Tjena Grabbar .

Hoppas bilen håller nu då :) frugan saknar den redan , ha ha lätt för henne att säga det är ju jag som har fått fixa den hela tiden . Hur som helst vi önskar er stor framgång med denna "pärla" som hon nu själv uttryckte det och kommer följa denna skönhet tills den snart går i pension och får en välbehövlig vila . Stort lycka till från pärlans tidigare ägare .Mvh Roffe/Sussi

2010-11-12 @ 19:26:58
Postat av: Klas

Lag nr 3 blir nog inte av så jag undrar om det finns jobb att söka i de två andra lagen...? Löneanspråken är ytterst modesta.

2010-11-15 @ 18:06:56
Postat av: Bowe, Team manager Tower Of Power 1

Inga problem Klas! Lyckas du inte frälsa 2-3 till så tar vi emot dig med öppna armar! Vi behöver en skicklig mekaniker, en massör, en festansvarig och en som sprider spanska ryttare framför övriga deltagares bilar. Ansökan i 3 exemplar till mig ;)

2010-11-15 @ 20:35:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0