Det går framåt... eller nåt...

Det har efterfrågats om vi gett upp tanken på att stå på startlinjen i mars. Finns vi kvar? Har vi gett upp? Jag kan säga att ryktet om vår bortgång är kraftigt överdrivet :) Vi finns kvar och det finns även de problem med bilen som jag tidigare beskrivit...

Jag beskrev ju att vi hade lite problem med att det vibrerar "en del" när vi bromsar - finns kvar. Sen hade vi problem med att det rasslar/snarkar/låter/vibrerar när man accelererar - finns kvar. Till sist var det problemet med att kopplingen verkade ganska slut - låt mig återkomma till det.

Min kollega, Danne, tog med bilen ner till en kunnig brandman på fältet och den hissades upp (nej, inte brandmannen!). När de sen kollade runt växellådan hittade de lite märkliga ting. Varför finns där något som liknar plastisk metall smetad på vad som verkar ha varit ett hål på växellådan? Den där kletiga massan som sitter på växellådan, är det verkligen original? Nja, det verkade som om något tidigare har inträffat med växellådan och att man "åtgärdat" det på något vis. Huruvida det är växellådan som är källan till de pikanta ljuden och vibrationerna är dock fortfarande höljt i dunkel :) Vi ska låta någon mer titta på saken innan vi beslutar att skära av taket och göra om bilen till et fågelbad...

Det som sedan återsod var den där frågan med kopplingen. Var den slut eller var den bara känslig för att vid fuktigt väder belastas hårt från stillastående? För att utröna detta fick vi den brillianta idén att  testa om den släpper under lite lagom belastning.


 

 

Testet bestod i att bogsera en annan bil och öka belstningen genom att bromsa. Inte så lätt kanske eftersom väglaget för tillfället är lite halt. Inga problem om man har en flygplats med en eluppvärmd backe! Så vi kopplade fast en något-över-minimistorlek-bil och påbörjade testet. Om kopplingen höll för det här så håller den sannolikt för race, släpper den så får vi hitta en annan utväg. Vad kunde väl gå fel?

 

 



Oups... Tja, man kan väl sammanfatta det hela med att testet av kopplingen utföll till belåtenhet, infästningen av bogeseröglorna kan man däremot fundera över. När jag under någon tiondels sekund hörde det skrapande ljudet hann jag tänka att "nu rasade växellådan" men när jag sedan tittade i backspegeln kunde jag glatt konstatera att det inte var någon fara *garv*

 

 

 

Alltså, vi har på mindre än en sekund hittat ett bra (?) sätt att minska vikten på bilen, nu återstår bara att hitta ett sätt att få fast nummerplåten igen :) Bara för att undvika spekulationer så vill jag tillföra att vi inte utförde testet genom att accelerera max tills linan var sträckt och jodå, det var bra grepp i asfalten! Kanske lite för bra... Nåja, testet visade i alla fall att kopplingen inte är den svagaste länken i den spikraka vägen till startlinjen.


RSS 2.0