Första shakedown gjord...


I fredags gjorde vi en första shakedown av Tower Of Power 1 eller om man kanske skulle kalla det breakdown... Just nu sitter det allrounddäck på den röda pärlan dvs däck som fungerar lika illa på alla underlag. Då passar det perfekt att göra ett litet manöverprov på en kurvig väg med snö :) Jodå, nu vet vi precis hur rakt fram den går när man bromsar... Spikrakt! Som tur är har vi tillgång till en väg helt fri från trafik :)

Nästa del i testet blev att ställa bilen på en "väg" som är 2133 meter lång och 40 meter bred. Ja, vi må ha allvarliga brister vad gäller mekkunskaper men vi har i alla fall en helt unik tillgång till asfalt :) Idén var att testa accelerationen och i viss mån topphastigheten. Uppställd på banan, ettan i, gaspådrag, upp med kopplingen och pärlan sköt iväg som en... yrvaken lemur! Snabbt i med tvåan och varvtalet ökar. Hmmm... varför ökar inte hastigheten i samma takt? Lätta på gasen, i med trean, samma varvtalsökning och samma brist på acceleration... Ok, jag är som sagt ingen mekaniker men till och med jag kunde göra analysen att kopplingen tagit steget över till den mörka sidan *suck*

Nåja, gott om bana kvar och eftersom kopplingen till slut beslutat sig att greppa så vi testar väl topphastigheten. Hmmm... vad är det för märklig vibration/skrammel/snarkande ljud från vänster framhjul när man belastar? Är det här bra? Snabb analys: Nej! Vafan, hur illa kan det vara? Det borde väl hålla för en repa. Med 600 meter bana kvar och 170 km/h accelererande så svek förtroendet något så jag lyfte av. Jag visste ju att inbromsningen kunde bli intressant :)

Jag skulle kunna säga att pedalen var fast och stum och att bilen stannade på 60 meter, men då skulle jag ljuga bortom alla gränser! Skevare skivor får man förmodligen leta efter för det vibrerade omåttligt i pedalen och bromsverkan var i bästa fall måttlig så jag var glad att jag inte utnyttjade hela banan innan jag tryckte ner bromsen :) Risken är att jag annars hade gjort en närmare bekantskap med inflygningsbelysningen *garv*

Hur sammanfattar man en sån här shakedown? Första tanken var "Vilken j-a tur att vi köpte bilen i god tid!". Vi kommer att behöva byta skivorna till några som är något slätare än ett fuktskadat knäckebröd. Vi kommer att behöva antingen byta kopplingen eller svetsa fast den i någon väl vald växel. Backen? Vi måste identifiera vad det är som snarkar i vänster framdel av bilen. Någon som har en bra idé?

Vad gör man då efter en sån här upplevelse? Funderar över om det verkligen är en god idé att utan mekkunskaper köra Skrotbilsrejset? Ger upp? Köper en annan bil? Helförsäkrar bilen och sätter den i ett brofundament? Nej, lösningen blev istället att resolut ställa kosan till Biltema och köpa en reparationshandbok. Skam den som ger sig! Vi har också börjat förbereda en packlista inför racet, det är nämligen något jag minns från kartingtiden, man kan aldrig vara för välförberedd eller ha för mycket grejer med sig :) En del av de finmekaniska verktyg som står tidigt på listan är kofot, spett och slägga.

Resan har bara börjat och frågan är var den slutar :)

Jörgen "Bowe" Bevonius, Teamchef (?) Tower Of Power 1

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0